Investiția în Inelul Metropolitan: O perspectivă pesimistă
În ciuda eforturilor Consiliului Județean Bihor, Primăriei Municipiului Oradea și primăriilor comunelor Oșorhei, Sânmartin și Nojorid, proiectul Inelului Metropolitan pare să fie unul cu multe obstacole. Finanțat de Ministerul Dezvoltării, prin Programul Național „Anghel Saligny”, și din alocările Consiliului Județean Bihor și ale Primăriei Municipiului Oradea, acest proiect major a început în septembrie 2023 și, deși avansează, nu este lipsit de probleme.
Obstacolele pe drumul spre finalizare
Președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, a dezvăluit că traseul de peste 9 kilometri al acestui tronson este plin de provocări. Lucrările sunt întârziate în zona Nojorid, unde este nevoie să fie relocate toate utilitățile din zonă și unde se introduce și o rețea de gaz. În plus, construcția viaductului, care va fi construit peste DN76, la ieșirea din Băile Felix, este o altă zonă de conflict, cu montarea grinzilor principale în zilele următoare.
Viaductul: Un punct de tensiune
Ilie Bolojan a subliniat că viaductul ce va trece peste DN 76 este cea mai complexă porțiune a proiectului. Pilonii acestui viaduct vor avea o înălțime de 12 metri deasupra drumului național, iar față de fundul lacului de lângă drum, înălțimea acestora va ajunge la 17 metri. Această construcție masivă ridică întrebări despre impactul pe care îl va avea asupra mediului înconjurător și a comunităților locale.
Un viitor incert
Deși se preconizează că noua legătură dintre Nojorid și Cordău va fi circulabilă până în primăvara anului 2025, există îndoieli cu privire la acest termen. În ciuda asigurărilor lui Ilie Bolojan că viaductul va fi terminat în primăvara anului viitor, întârzierile și provocările actuale sugerează că acest lucru ar putea fi optimist.
Colaborare sau conflict?
Primarul Florin Birta a reamintit că pentru realizarea acestei investiții, Consiliul Județean Bihor a încheiat protocoale de colaborare cu Primăria Municipiului Oradea și Primăriile comunelor Oșorhei, Sânmartin și Nojorid. Cu toate acestea, cu atâtea obstacole pe drum, această colaborare pare să fie pusă la încercare.
Un proiect cu două fețe
În timp ce vicepreședintele Consiliului Județean, Mircea Mălan, a subliniat importanța Inelului Metropolitan, argumentând că acesta va lega trei drumuri naționale și va reduce zgomotul, traficul și poluarea, aceste beneficii pot fi umbrite de impactul negativ pe care îl poate avea asupra mediului și a comunităților locale.
Un drum lung și costisitor
Lucrările pentru Inelul Rutier Metropolitan, care va avea o lungime de 17 kilometri, sunt împărțite în două loturi, fiecare cu propriile sale provocări și costuri. Cu un termen de execuție de 18 luni pentru fiecare lot și cu valori de contract care se ridică la zeci de milioane de lei, fără TVA, acest proiect pare să fie unul costisitor și plin de provocări.
Sursa: infooradea.ro