Bechtel și autostrada promisă
În urmă cu două decenii, guvernul condus de Adrian Năstase a semnat un contract cu Bechtel, o companie americană de construcții, pentru construirea unei autostrăzi de 410 kilometri. Contractul, în valoare de 2,2 miliarde de dolari, a fost reziliat în 2013 de guvernul Ponta, lăsând în urmă doar 52 de kilometri de autostradă între Gilău și Câmpia-Turzii, în județul Cluj.
Autostrada Transilvania: un vis încă neîmplinit
De la rezilierea contractului cu Bechtel, am asistat la un carusel de promisiuni, anulări, rezilieri și noi promisiuni. În prezent, se circulă neîntrerupt pe 103,5 km între Gilău și Târgu Mureș, cu adăugarea a 5 km de autostradă Bors – Biharia și Nusfalau – Suplacu de Barcau de 13,55 km. În total, avem 122 de km din cei 410 promiși cu mare fast acum 20 de ani.
Stadiul lucrărilor pe sectoare
În ceea ce privește sectoarele de autostradă dintre Gilău și Biharia, lucrurile nu stau foarte bine. Există riscul ca întregul sector să fie deschis în totalitate abia după 2030, asta în condițiile în care nu vor exista foarte multe blocaje. Pe unele porțiuni se lucrează, dar pe altele nu există nici măcar un constructor desemnat. În plus, unele termene de finalizare sunt amânate până în 2026 sau chiar 2027.
Un traseu plin de obstacole
În urmă cu 20 de ani, Bechtel a început lucrările la A3, iar în 2009 a finalizat primii 52 de km, adică în 5 ani. În 2013, autoritățile au reziliat contractul cu compania americană. La 11 ani de la reziliere, niciun guvern nu a reușit să finalizeze acest tronson important de autostradă și se pare că nici în următorii 6-7 ani acest lucru nu se va finaliza.
Un slogan fără acoperire
Între timp, autoritățile clamează zilnic sloganul: „Stop accidentelor, viața are prioritate!” – însă, se pare, acesta este doar un slogan, nu și un deziderat. Bihorenii și nu numai, vor continua să utilizeze bătrânul DN dintre Cluj-Napoca și Oradea, care se aglomerează de la an la an.
Sursa: infooradea.ro