2025: Anul marilor speranțe pentru infrastructura rutieră din România
România se pregătește să înfrunte un an plin de provocări, dar și de oportunități în domeniul infrastructurii rutiere. Cu toate că instabilitatea politică și un buget fragil ar putea încetini progresul, 2025 promite să fie un an de referință pentru dezvoltarea rețelei de autostrăzi și drumuri expres.
Certitudinile anului 2025: 157,74 kilometri noi
Conform Asociației Pro Infrastructură, 2025 va aduce în trafic 157,74 kilometri de autostradă și drum expres. Printre segmentele sigure se numără A7 Buzău-Focșani lot 1, Mizil-Spătaru (28,35 km) și DEx12 Albota-A1 (12,315 km). Alte proiecte importante includ A1 Pitești-Curtea de Argeș (15,35 km) și A0 Sud (17,965 km), ambele cu inaugurări preconizate în prima jumătate a anului.
Șanse mari pentru extinderea rețelei
Pe lângă segmentele confirmate, există posibilitatea ca alți 49,3 kilometri pe A7 între Bacău Nord și Roman Nord să fie finalizați. De asemenea, 10,77 kilometri pe DEx6 Galați-Brăila ar putea fi gata până în toamnă, dacă mobilizarea constructorilor va fi exemplară. Aceste proiecte ar putea aduce rețeaua națională la un nou record.
Proiectele incerte și categoria „minuni”
Există însă și proiecte cu șanse de finalizare reduse. Segmentul A0 Nord între A2 și DN3, de 4,47 km, depinde de rezolvarea problemelor de mediu. În categoria „minuni” se află A3 Suplacu de Barcău-Chiribiș (26,35 km), unde lucrările nu au autorizație, și tunelul dintre Curtea de Argeș și Tigveni, cu termen contractual în 2027.
Un an al oportunităților
2025 ar trebui să marcheze și începutul unor proiecte strategice, precum secțiunile A1 Sibiu-Pitești și tronsoanele din PNRR ale A8. De asemenea, centurile ocolitoare de la Biharia, Făgăraș și Mizil sunt așteptate să fie finalizate, contribuind la fluidizarea traficului.
Un pas important pentru mobilitatea națională
Cu o rețea de autostrăzi și drumuri expres care ar putea depăși 1.500 de kilometri, 2025 se anunță un an crucial pentru România. Investițiile și mobilizarea autorităților vor fi esențiale pentru a transforma aceste planuri ambițioase în realitate. Totuși, rămâne de văzut dacă țara va reuși să depășească obstacolele și să livreze o infrastructură modernă și funcțională.
Sursa: infooradea.ro/2025-anul-marilor-sperante-pentru-infrastructura-rutiera-din-romania/