Autostrada Transilvania: O Epopee a Eșecurilor și Speranțelor
După două decenii de promisiuni neonorate și scandaluri administrative, Autostrada Transilvania rămâne un simbol al eșecului infrastructurii românești. De la prima lopată săpată de Bechtel, în 2004, acest proiect a fost marcat de întârzieri, licitații anulate și schimbări de constructori, lăsând în urmă un peisaj de frustrări și neîmpliniri.
Mobilizare pe Lotul Suplacu – Chiribiș
Recent, lucrările pe segmentul Suplacu de Barcău – Chiribiș au început să prindă contur. Deși contractul a fost semnat în noiembrie 2023, mobilizarea pe șantier a fost considerată bună, iar constructorii promit finalizarea până în iulie 2026. Această promisiune, însă, vine după o întârziere de trei luni în proiectare, ceea ce ridică semne de întrebare asupra respectării termenelor.
Chiribiș – Biharia: Un An de Blocaj
Pe de altă parte, lotul Chiribiș – Biharia a fost marcat de un an de stagnare, cauzat de dispute legale între constructori și autorități. Abia în aprilie 2025, sub noua conducere a CNIR, lucrările au fost reluate, iar constructorul Precon a început să progreseze rapid, promițând o imagine pozitivă a construcțiilor românești.
Provocări și Presiuni pentru Constructori
Pe lângă presiunea de a finaliza Autostrada Transilvania, Precon se confruntă și cu provocări pe Drumul Expres Oradea – Salonta, unde termenul de execuție este de 24 de luni. Această dublă responsabilitate ridică întrebări despre capacitatea reală a constructorului de a livra proiectele la timp.
Un Final Aproape?
Cu toate că optimismul este prezent, istoria acestui proiect sugerează că finalizarea Autostrăzii Transilvania până la sfârșitul lui 2026 este mai mult o speranță decât o certitudine. Rămâne de văzut dacă această ultimă șansă va reuși să rupă blestemul Bechtel și să ofere României o infrastructură de care are atât de mult nevoie.
Sursa: InfoOradea